mandag den 30. marts 2009

Forskelligt ens?

Kan noget være forskelligt ens, eller hvad med ens forskelligt?
Min påstand er ja.

Jeg har tit diskuteret dette med venner, familie og kollegaer, men jeg har endnu ikke mødt nogen som var, så meget som, på vippen til at give mig ret. Derfor vil jeg nu prøve at argumentere for min påstand, bla. ved hjælp af to illustrationer.

Kik på tegningen med de ni figurer, her til højre. De tre figurer til venstre har samme facon, de tre i midten har samme farve, og de tre til højre har samme bredde.

Min påstand er så, at figurerne i de tre kolonner er forskelligt ens.


Nu prøver vi at stramme den lidt. På tegningen her til højre, er der ligeledes ni figurer. Figurerne har samme facon i helholdsvis kolonne 1, 2 og 3. Men hvis vi kikker på de tre øverste figure, så afviger de i farven fra dem de er i kolonne sammen med. De tre afviger, hver i sær, i farven fra dem de, hver i sær, er i kolonne sammen med.

Med andre ord, de tre er ens forskellige.

Jeg håber hermed alle er overbevist.

2 kommentarer:

  1. "Forskelligt ens", tjae, den synes jeg ikke helt holder.

    Men smider man et "og" ind, så det bliver "forskellige og ens", ja så er den jo bestemt gangbar. Det kommer jo ganske enkelt an på, om man ser på farve, form eller størrelse. De kan være ens på to områder og forskellige på et tredje :-)

    Måske jeg skal kigge på det noget længere, for at kunne være enig.

    Jeg har utallige gange påstået, at det må være i orden at sige fx "Jeg er på Jylland" - og det kræver nok en forklaring.
    Udover at være en landsdel i Danmark, så er Jylland jo også en halvø. Og at sige "Jeg er i en halvø", nej den holder ikke. Men "Jeg er på en halvø", jo den er go' nok.

    Man siger jo "på Sjælland", og ikke "i Sjælland"

    Min opfattelse her er...
    Hvis "I Jylland" og "På Sjælland" holder vand, så er også både "På Jylland" og "I Sjælland" gangbare.

    Det lyder dog mærkeligt, men jeg holder på at de er gangbare.

    SvarSlet
  2. Det er meget interessant Kunze. Naturligvis holder min teori vand, den er jo bevist her. :-)

    Men din teori holder da så absolut også, helt sikkert!

    SvarSlet